‘em palm trees.

plams

Tänk vad fort man vänjer sig vid palmer, sol, blå himmel och stränder. Så fort så att man liksom glömmer bort att dom är där. Man tar det förgivet. Nu saknar jag det mer än någonsin! Speciellt nu när vädret är som det är i Sverige. Regn, blåsigt och kallt. Halsduk i Maj. Halsduk i Juni. Blä.

Anyways… Tack för att ni är himla förstående angående mina sömnproblem. Har aldrig tidigare känt mig som är zombie på det här sättet. Jag. Är. Så. Trött. Så utmattad. Och dom flesta av er har rätt. Visst beror det på omställning och jag har mycket och tänkt på just nu.

Många pratar om, och jag fick höra mycket om det innan LA, att när man flyttar utomlands kan det bli som en chock för kroppen. Allt är nytt. Människor, intryck, miljö osv. Det blir för mycket helt enkelt. Man kan hamna i lite av ett chocktillstånd. Inte för mig. Jag anpassade mig nästan för bra för fort. Därför tror jag att den här chocken för mig kanske istället kom nu. Nu när jag kom hem. Jag vet inte. Jag kanske bara spekulerar och förmodligen är hälften av orden felstavade och meningarna osammanhängande. Jag är för trött för att skriva egentligen. Ville bara kika in och säg tack, och förhoppningsvis GODNATT. Vill sova. Måste sova.

<3.

20 thoughts on “‘em palm trees.

  1. En sak som också styr vår sömnrytm och hormoner är all elektronik vi omger oss med. Försök (jag vet att det är svårt, finns som mycket kul på internet!!), att inte sitta vid datorn före du ska sova. Datorljuset fungerar som dagsljus och hjärnan tror att det är dag och blir förvirrad.

  2. Ditt jobb kan du ju sköta vilken tid på dygnet som helst, du kan ju redigera videos och blogga på natten istället om du ändå är vaken, eller göra det på dagen när du vaknat. Kan du inte vara vaken tills du blir trött av dig själv och gå och sova då och sova tills du vaknar och är utvilad? Eller har du svårt att sova även om du somnat, sover du dåligt eller är det insomning du har problem med? Om själva sömnen är bra när du väl somnar så gör det ju inte så mkt vilken tid du somnar, så länge du inte har någon tid att passa tidigt. Det är ju okej att somna kl 7 och sova tills man vaknar även om klockan är 15 eller senare, så länge man inte känner att det påverkar ens eget liv negativt, socialt osv.

  3. Känner verkligen igen mig i det du skriver. Inte bara angående omgivningen och vädret i ett annat land, utan också om hela stämningen och omgivningen. Och det värsta är ju att komma tillbaka till ett regnigt och kallt Sverige (well i mitt fall Finland) och inse att allt är så annorlunda. Inte nödvändigtvis så man vill gnälla över det man har, utan snarare att man inser att man trivdes bättre någon annanstans.

    Jaja, ta hand om dig & hoppas det reder upp sig med din sömn snart! <3

  4. Det är inte bara du! Jag kände precis likadant.. tog väldigt lång tid för mig att justera efter min tid i Australien. Det finns något som heter ”Reverse Culture Shock” vilket kan vara det som hänt dig. Det hände iallafall mig.. Läs här : http://www.expatica.com/nl/moving-to/Moving-home-Reverse-culture-shock_104957.html

    Hoppas det känns bättre snart! Det tar ett tag :) Men att förvänta sig att man kommer bli precis likadan som innan man åkte är tyvärr naivt.. det är 3.5 år sedan som jag flyttade hem och saknar det varje dag.

  5. Hej! Jag förstår att mycket pågår i ditt liv just nu, och jag tror att många har mycket frågor. Skulle du kunna ha en frågestund? Kanske svara i en video? Kram <3

  6. Har du provat mindfulness? Det finns en app som heter Mindfulnessklockan, den är gratis. Ha det lugnt omkring och tänk på dom kroppsdelar som rösten säger att du ska säga. Efteråt brukar jag känna mig alldeles tung i kroppen och orkar knappt vända på mig.

    Det får mig att somna men jag har haft problem med att aldrig känna mig utvilad hur länge som helst. Jag kommer inte ihåg när jag var utvilad senast. Jag har provat allt som jag har hört ska hjälpa, men inget funkar. Tillexempel att äta innan jag somnar, inte äta några timmar innan jag somnar, inte hålla på med dator/surfplatta/mobil innan jag ska sova, inte göra något annat i sängen förutom att sova, ha det ganska varmt i rummet, ha det svalt i rummet, ha det typ iskallt i rummet, sova med lampa tänd och sova i mörker. Somna till musik, somna till ljudbok, somna till podcast, somna med öronproppar så att jag inte hör någonting. Försöka somna på bestämda tider. En period gick jag och la mig klockan nio på kvällen och klev upp klockan sex på morgonen. Försöker hålla någorlunda bra på tiderna nu. Jag har försökt dricka grönt te. Dricka mjölk.

    Inget funkar för mig, men något kanske funkar för någon…

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *