träninghälsa

Har en del frågor jag hoppas du vill ta dig tid att svara på, trots att detta inte är någon som helst typ av frågestund.

Hur som helst tränar också jag en del. Precis haft en rejäl svacka men annars är det i alla fall kring fem pass i veckan. Mitt hår är tunt och skört och tyvärr inte helt välmående. Vill av den anledningen inte heller tvätta det för ofta. Har ju läst att du tvättar det en gång i veckan om jag minns rätt vilket jag verkligen skulle vilja göra. Men hur tusan gör du efter all träning? Sköljer du igenom håret med enbart vatten eller låter du det helt enkelt vara, även om du tagit ut dig rejält. Mitt stora dilemma. Sedan skulle jag vilja önska ett matinlägg. Ibland brister sina egna idéer och jag vill mer än gärna prova något nytt. Någon deff-maträtt uppskattas lite extra. Roligt att du blandar in träning och hälsa här. Följt bloggen innan men blev fast nu igen då den ger energi och motivation i massor – superkul!

Hej!
Tack snälla och vad roligt att du har så många frågor : ) 
Jag har tagit upp det här med att tvätta håret någon gång tidigare, men jag drar igenom det snabbt igen. Sålänge jag inte blivit supermegasvettig och helt genomblöt så tvättar jag inte håret efter träning. Kan låta äckligt – jag vet, men jag vill ju sköta mitt hår så bra som möjligt och att tvätta det varje dag är ju inte alls bra. Istället kör jag i lite torrshampoo och lite VS body mist eller något. Sköljer aldrig igenom det med bara vatten.. Det gör bara håret torrt och ruffsigt enligt mig, men det fungerar säkert för vissa så prova vettja! Jag tvättar det alltså när det verkligen behövs, men mitt hår blir inte fett så det blir aldrig mer än en gång i veckan. 

Att deffa innebär, för er som inte vet, att gå ner i fettprocent men behålla/öka i muskelmassa. Och det kan absolut vara bra att göra av olika anledningar( t ex övervikt, vill ha mer definierade muskler eller om man ska tävla i fitness osv. ) , men det kan vara rätt svårt att göra om man inte är insatt. Det viktigtaste när man gör det dock är att sova ordentligt, öka sitt proteinintag och sen handlar det mycket om din energibalans. Det vill säger energi in och energi ut. Det är grunden i allt! Om du gör av med mer energi än vad du får i dig så går du ner i vikt och om du får i dig mer energi än vad du gör av med så går du upp i vikt. Och när du deffar så måste du se till att få i dig mindre energi än vad du gör av med – vilket du gör när du äter mindre eller/och tränar mer. Men kör mer styrka än kondition om du vill bygga! För att gå in helhjärtat i en deff så borde du få hjälp av någon som räknar ut ditt BMR( alltså hur många kalorier du gör av med under en dag när du ligger i sängen och inte gör någonting alls ungefär ), för att veta hur många kalorier just du behöver per dag.

För att en deff inte ska bli supertråkig måsta man ju variera sig i både mat och träning. MEN, fortsätt äta, speciellt protein! En deff behöver ju inte handla om att gå ner MASSA i vikt, utan att omvandla/byta ut fett emot muskler. Men det är absolut, i alla fall enligt mig det mest hälsosamma sättet att gå ner i vikt på. Ät lite kolhydrater, men skippa pasta, vitt bröd osv. Det bästa du kan göra är väl egentligen att googla ”deffmat” eller liknande. Det finns mängder med olika maträtter och recept för att det inte ska bli tråkigt. Jag har själv aldrig deffat och är därför rätt dålig när det kommer till maträtter, men det viktigaste är väl att öka proteinintaget och sänka kolhydratsintaget något, äta bra fetter, drick mycket vatten och styrketräna. Sen om du ska tävla i fitness t ex så kör man ju betydligt mer extremt när det kommer till att deffa, men det kanske inte är dit du vill?

Jag vet inte hur gammal du är, hur du ser ut eller vad du har för mål. Så det är himla svårt att vet vad jag ska rekommendera. Men om du är under 18-20 rekommenderar jag absolut inte att köra deff eller dieter. Vänta tills kroppen har växt färdigt och träna och ät för att må bra : )

Kram kram

Posted in: Keela - träning

You might also like

Hedda Dibinger - new week Elin Hagberg - Magiska soffan är kommen!! Sponsored - Glitter Black Weekend 30% Paulina Danielsson - Vårat boende på Koh Samui! Caroline Roxy - ROXY Sponsored - Ur&Penn Upp Till 90%
  • Matilda

    Kikar in och tackar för ett bra svar. Jag är ute efter en sund och varierad kost, vill komma ned lite i fettprocent (inte extremt, men har min dröm inför sommaren) men behålla och utöka muskelmassan. Att lägga in lite av den typen av mat borde kunna ge en liten extra skjuts då. Jag är inte ute efter att sluta äta, bara nå mina mål och må bra. 🙂 Tyckte det var så svårt att hitta roliga sådana recept, därför tänkte jag se om du hade någon på lager. Tycker du brukar vara himla uppfinningsrik, som exempelvis våfflorna du gjorde nyttigare. Vill gärna prova på, variera och lära mig så mycket som möjligt. Men gillar sättet du beskriver deff, man ska vara väldigt försiktig om man ska göra det helhjärtat. Det kan ju vara skadligt att ligga på en väldigt låg fettprocent..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *