Hey!!!
Här kommer äntligen svaren på några av frågorna som kom in angående träning och kost. Det var mest träningsfrågor som kom in och därför vill jag bara klargöra att jag inte är utbildad inom detta och svarar enbart utefter vad jag har lärt mig själv, från andra och hur jag själv uppfattar det. Så det är liksom inte skrivet i sten eller någon lagbok för hur det går till eller ska vara : ) Och jag vill verkligen inte förespråka för hård träning eller olika dieter till er som är väldigt unga och för er som inte behöver det. Låt det aldrig gå så långt så det är skadligt för er själva! Det viktiga är att må bra och hitta en balans i sin vardag och livsstil. 

casall copy

Varför mår min kropp bra då jag äter ost och bröd men när jag äter superhälsosamt liksom massa grönsaker och frukter och sånt blir min mage konstig nästan som om jag hade ätit massa godis?
Är du helt säker på att din kropp mår bra utav det? Jag kände precis samma sak nämligen.. Jag fick mindre finnar och det kändes som jag mådde bättre när jag åt ohälsosamt. Men det jag gjorde vart att jag åt ohälsosamt 90% av tiden och hälsosamt 10% typ. Så min kropp fattade nog inte riktigt vad jag höll på med och blev kinkig. Jag trodde verkligen att jag mådde bättre av äta skit. Jag fick t ex helt galen huvudvärk när jag lät bli godis i två dagar. Men det berodde ju på mitt sockerberoende! Jag fick abstinens och trodde att jag behövde det för att huvudvärken skulle släppa. När jag sen vände på det helt och stod ut med huvudvärk ett tar och kanske åt 70% bra och 30% halvbra så blev ALLT så mycket bättre. Huvudvärken försvann, magkatarren blev bättre osv. Ge det en chans! Jag har aldrig mått bättre : )

Har försökt bli hälsosammare och börja motionera men allt detta har lätt till att jag snarare har ökat i vikt. Hur kommer det sig? Förr åt jag lite hur som helst och motionerade inte alls. Nuförtiden har jag varit ute och cyklat och ibland ute och sprungit och haft matdagbok för att se till att äta nyttigare. Men varför har jag istället ökat i vikt? Har du tips?
Om du ätit väldigt lite tidigare så har kroppen förmodligen legat på underskott. När man sen då väl börjat äta igen kan det bli så att kroppen liksom suger tag i allt den får i sig och lagrar det för att den tror att den inte ska få mat snart igen. Förstår du hur jag menar? Men jag tror att det kommer ge sig efter ett tag sålänge du inte ligger på överskott kalorimässigt varje dag. Jag vet inte vad du äter, men träna på och fortsätt som du gör så blir det nog bra!

Hej! Hur håller du dig motiverad? Något tips? Jag tycker att det är så tråkigt att träna, det kan ta flera timmar innan jag tvingar mig att träna. Jag har inte hittat något jag tycker är kul helt enkelt. Har även en annan fråga: hur strikt äter du? Hur kan din dag se ungefärligt ut matmässigt?Tack för världens bästa blogg förresten!
Som jag har skrivit tidigare så har träning blivit mitt största intresse och jag tycker att det är kul. Därför är motivationen inget problem för mig! Prova olika träningsformer vettja. Ta med en kompis, prova olika pass, prova börja på dans eller kanske poledance. Våga prova : ) Gör det till en livsstil och ett intresse, inte ett måste!

Det är rätt olika. Jag försöka att välja nyttigare alternativ om det finns och jag försöker hålla mig borta från socker förutom på lördagar. Vissa veckor går det jättebra, andra veckor går det sämre : ) Jag försöker att äta ungefär 6 gånger per dag och äter rätt mycket. Det är viktigt när man tränar så mycket som jag gör! Tack snälla : )

Men det thaimat någon gång i veckan.. Hehehe. #beroende.

IMG_8545

Fråga 1: Varför står du på två stepupbrädor med en kettlebell?
Är det för att komma lägre i någon form av squat?
Precis! Det gör att man kommer ner längre i en djupare squat som är jobbigare.

Fråga 2: Vad gör man när man hamnar på en platå tycker du?
Ändra något! Gör ett nytt träningschema, prova något annat, ändra övningar : )

Fråga 3: Du tränar med Mårten, hur startade det mötet?
Jag och Mårten träffades genom Bingo. Bingo frågade om jag ville haka på och träna och han skulle träna med Mårten den dagen. Himla kul! Så på den vägen är det.

Jag undrar hur mycket jordnötssmör man kan/bör äta varje dag för att det inte ska bli onyttigt? Har hört att det inte är bra att äta mer än en tesked om dagen, stämmer detta?
Jag älskar jordnöttssmör och skulle mer än gärna kunna äta en burk om dagen. Haha! Jordnötter innehåller bra med fett, så att bre en sked jordnötssmör på en riskaka eller på en banan innan träning tycker jag går alldeles utmärkt. Men börjar man äta en halv burk om dagen är det lätt att man går upp i vikt eftersom det innehåller mycket kalorier. Många som vill gå upp i vikt brukar äta det vet jag : )

p2-1

Hej!
Jag hatar att springa, verkligen hatar. Men jag måste orka/kunna springa väldigt långt för att få det betyget jag vill ha i idrotten. Jag har orientering om 2 veckor på en bana som är ungefär 9 kilometer och eftersom jag inte tycker om att springa har jag ingen direkt kondition  orkar typ 2-3 kilometer innan jag måste stanna xD hur blir jag bättre på att springa hyfsat snabbt?
Jag är likadan. Det är världstråkigt! Men Ida Warg tipsade mig om en bra grej förut. Nämligen att börja med intervaller. Det vill säga kanske springa 1 minut – gå 2 minuter så länge man orkar. Sen nästa gång så provar man att springa 1 minut – gå 1 minut. Nästa gång prova springa två minuter och gå en minut osv. osv. osv. Men det kan ju behövas fler veckor innan man orkar springa några km utan att gå. På två veckor kanske det blir lite knepigt… Men långsiktigt tror jag att det är ett bra sätt att komma igång på. Lycka till på orienteringen!

Hej michaela, jag har haft stora problem med min vikt sen i somras/sen vår. har alltid vart den som är lite mulligare och alltid känt mig annorlunda pga det. så jag bestämde att det var nog och tog tag i min vikt men inte på ett bra sätt. det slutade med att jag åt drygt 1/4 portion mat varje dag i en månads utsträckning och gick ner 11 kg på ca 3 veckor. Även fast det hände så kände jag mig fruktansvärt fet. Självförtroendet sjönk till botten och jag började med ett självskadebeteende. Nu har jag gått från min lägsta vikt som var 43 kg till normalvikt 56. men känner att jag inte är nöjd med mina matvanor. hur kan jag liksom få bättre matvanor utan att va så där hardcore som alla andra? vill bara känna mig nöjd för en gångs skull. puss
Hej! Det låter inte alls bra… Det är så otroligt viktigt att äta! Jag är glad att du har gått upp lite i vikt igen och hoppas att du inte går tillbaka till ditt självskadebeteende. För att få bättre matvanor behöver du hitta en balans i vardagen. Se inte allt onyttigt som förbjudet och unna dig något ibland! Jag vet inte hur du äter så kan inte säga vad du skulle kunna ändra på tyvärr. Men låt bli skräpmat och håll dig till bra proteiner och kolhydrater så är jag säker på att du kommer bli nöjd. Kram

Hej!  Hur är det med att äta låg kolhydrats kost? är det bra/dåligt?
Ett tag absolut, om man behöver gå ner lite i vikt och få mer definierade muskler, men jag tror inte att det är bra i längden. Jag tror istället att man ska sikta på att äta bra kolhydrater och inte snabba och raffinerade. : ) Sen kan t ex LCHF vara bra för folk med diabetes typ 2 har jag läst. Men annars gillar jag inte lågkolhydratskoster. Jag gillar att äta allt. Haha.

Hur många frukter ungefär äter du per dag?
Helt olika! Ibland 2, ibland 5. Haha! Jag gillar frukt…

Vad tycker du om 30 days squat challenge och liknande grejjer? Är det något som är bra om man vill komma igång och träna litegrann? Funkar det?
Om det gör att man kommer igång, så absolut. Jag själv tycker att det är viktigt med mål och utmaningar. Det gör mig mer taggad : ) Men jag tror att det är olika för alla, så man får helt enkelt prova sig fram.

Hej Keela! Du har ju börjat beställa hem och äter sådana där questbars. När äter du dom? Efter du har gymmat? Jag bara undrar för om man vill gå ner i vikt/bli av med fett/få magrutor så spelar ju kosten en väldigt stor roll och questbars är väl inte det nyttigaste? Jag menar, en näringsrik sallad efter gymmet är väl 100 gånger bättre än en questbar?  Så min fråga är liksom är dom nyttiga? Varför äter man barer? Är det inte mycket socker i osv? Tacksam för svar!!
Det finns otroligt många proteinbars nu och dom flesta är riktigt dåliga faktiskt. Dom innehåller mer socker än protein, så att dom heter proteinbars är ju lite komiskt. Just Questbars är himla bra eftersom att dom inte innehåller det. Dom består mest av protein, väldigt lite kolhydrater och är fantastiskt goda. Därför är dom också så stora och populära! Det är enligt mig och många andra, dom bästa barsen på marknaden. Dom godaste och minst onyttigaste. Absolut är det bättre att äta en näringsrik måltid. Men jag skulle aldrig byta ut frukost, lunch eller middag emot en bar, utan äter den utöver min mat. Så t ex efter träning äter jag en bar, sen går jag hem och lagar mat. : ) Eller som ett mellanmål! Så jag äter dom antingen som mellanmål, efter träning eller på kvällen om jag blir sugen på godis. Men låt dig inte luras av massa andra bars. Läs innehållsförteckningen innan ni köper dom! Dom flesta innehåller väldigt mycket socker.

quest

Hej Keela! Jag har lite frågor om det så kallade ”belly fat” som väldigt många har problem med.
Hur får man bort fettet på magen?
Hjälper det om man gör situps och andra magövningar eller ska man ut och springa?
Finns det någon speciell ”mat” eller produkt som förbränner fettet?
Hej! Fettet på magen är de fett som är allra svårast att få bort för dom flesta. Situps kan göra att du får muskler, men det bränner inte så mycket fett. För att få fram magmusklerna är det lägre fettprocent på kroppen som behövs. Det får du genom promenader, löpning, pulsträning osv. Sen spelar kosten stor roll också! ”Abs are made in the kitchen” som det står på varannan instagrambild : ) hehe. Jag skulle rekommendera långsamma kolhydrater och minska på socker. Jag vet inte hur gammal du är, och om du ens behöver få bort fettet på magen.. Men om du verkligen behöver så ta hjälp av någon vettja!

Hur ofta tränar du? Finns det någon tränings form där man kan tränar kondition och styrka samtidigt?
Jag har olika perioder. Och det är absolut inget måste att träna lika mycket som jag gör just. Jag har överlåtit min träning till Mårten och han bestämmer det jag gör just nu för att jag vet att jag har muskler – men dom är lite gömda bakom min halvhöga fettprocent. Och det jag vill nu är att få mer definerade muskler : ) Därför tränar jag massa kondition och pulsträning just nu och ungefär två gånger om dagen. Ett konditionspass på morgonen och sen ett till pass på eftermiddagen eller kvällen. Det fungerar för MIG. Om jag en dag känner att jag behöver vila, så gör jag det. Vilade tex tisdag och onsdag nu i veckan. Om kroppen orkar och jag är motiverad så kör jag på : ) Jag rekommenderar inte att träna två gånger om dagen till vem som helst, speciellt inte om man inte har växt färdigt. Det är lite extremt just nu och det är jag medveten om och jag kör som sagt bara när jag vill och orkar. Men försöker få in två högpulspass om dagen. Ta INTE efter mig nu och tro att detta är ett måste, utan kör på i din egna takt!

Det är svårt att bygga muskler samtidigt som du tränar kondition. Men jag kör ganska mycket cirkelpass med Mårten nu och det är ju styrka också! Mest med mig egen kroppsvikt och jag har nästan alltid träningsvärk efteråt. Haha! Så det är ett bra tips.

dddasd

Några bra tips på att slippa sötsuget?
Faktiskt inte. Det där förbannade sötsuget är med mig dag och natt. Haha! Nej, men jag försöker att äta ordentligt när jag äter så slipper jag vara hungrig och småäta. Sen brukar jag bli mindre sugen på godis när jag tränar faktiskt : ) Förmodligen för att det känns dumt att äta godis efter jag har tränat. Haha.

Om man vill gå ner i vikt vilken är den bästa träningen då?
Allt med puls och det som gör att du bränner så mycket kalorier som möjligt.

Vad kan man träna även om man vill gå upp i vikt?
Mindre pulsträning och mer styrka! Då du vill lägga på dig i muskelmassa och förmodligen inte bränna så mycket fett. 

Hej Keela! Först vill jag bara säga att du verkar vara en jättetrevlig och bra person, det skulle vara superkil att träffa dig någon dag. I alla fall, åter till frågan, jag tränar intensivt 5-6 dagar i vecksn, och då vet hjag att man måste äta. Problemet är att jag sällan känner mig hungrig och äter då inte alls mycket till t.ex. lunch. Min fråga är då, borde jag lyssna på min kropp och strunta i att äta i alla fall eller borde jag äta och tvinga i mig mat trots att jag inte är hungrig?
Tack snälla! Det låter knasigt att du inte är hungrig när du tränar så mycket. Men som du säger, det är viktigt att äta. Så försök att få i dig mat även om du inte känner dig hungrig. Låt absolut inte bli att äta!

Hej. Jag har två frågor, jag tränar hemma, jag vågar inte träna på gym pga min sociala fobi, och jag tänkte fråga hur långt ett träningspass ska vara. Min pojkvän tränar på gym och för han brukar det ta en timme. När jag tränar hemma så tränar jag högst en halvtimme (jag kör styrketräning). Det känns som att det är för lite, men eftersom jag är ensam och inte har nån som pushar mig så orkar jag inte längre än så så jag ger upp .. Sen tänkte jag fråga om det är normalt om det inte känns i rumpan/träningsvärk när man kör squats? Jag får bara ont i benen och jag har kollat så jag står rätt och så och jag tror jag gör det, så förstår inte vad jag gör för fel ..
Hej! Åh, det måste vara jättejobbigt för dig. Du får försöka pusha dig själv mer om du tror att det behövs! En halvtimme kan absolut räcka… Men prova ladda ner lite olika träningsappar eller sök efter något pass på youtube som du kan köra? Det finns massa gratispass där!

Om du har gjort många squats och är van vid det behöver man inte få träningsvärk alls. Men prova knipa/spänna rumpan påvägen upp och ta hjälp av rumpan och inte bara benen för att komma upp : ) Då kanske det känns mer?

Hur ofta behöver man verkligen träna för att få resultat ? Räcker de med nån gång i veckan?
Det beror alldeles på vad du har för mål med träningen. Handlar det bara om att känna dig piggare och friskare kan väl någon gång i veckan räcka. Men handlar det om att bli mycket starkare eller så, så kanske det behövs fler pass : )  Sen beror det tyvärr på gener också. Och ämnesomsättning. För mig har det tagit över två år, och jag ser bara små resultat. Man får ha tålamod helt enkelt! För vissa går det fortare för än för andra.
rygg

Hur fungerar det att ha en PT? Hur ofta träffas ni, hur lägger ni upp det? Vad kostar det? Vet att du har tränat med D-flex, Mårten Nylén och Ida Warg, vad är det för ”skillnad på dom”? Alltså upplägg, hur de pushar dig och var ni tränar t ex.
Det beror också lite på mål och upplägg. Vad det kostar är också beroende på vem det är . Alla dom tre är fantastiska och jag är så glad över att jag har fått chansen att träna med dom! Är du intresserad av att ha en PT så kontakta någon om berätta om dina mål så kommer du få ett upplägg, pris osv. Det är verkligen värt att ha en PT enligt mig då jag får ut otroligt mycket mer av träningen när någon står brevid mig och pushar mig i allt jag gör. Det är grymt! Om man inte har råd eller tillgång till PT så ta med en kompis till gymmet och låt han eller hon skrika lite på dig. Haha! Skrik på varandra vettja!

mårten

You might also like

Lisa Anckarman - DARE TO STAND OUT Sponsored - Frossa i lyxiga varumärken, till galen rabatt! Lisa Anckarman - VÄRLDENS BÄSTA FREDAG! HEJ!  Sponsored - Dagens mest populära kampanjer Caroline Roxy - Sun aqua vilu reef BYGISELA - LAST DAY: BARCELONA
  • Sofie

    Alltså jag brukar inte kommentera, MEN tack för att du skriver vilken typ av diabetes man kan få och inte bara skriver diabetes. som när folk skriver att man kan få diabetes av fetma. Jag har typ 1 och blir gaaaalen när jag läser sånt. Så tacktacktack, det gjorde verkligen min dag haha!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *