#getresultsorgohome.

Att börja träna är faktiskt en stor grej. Jag minns själv när jag satte min första fot på gymmet… ”Vad är det här för maskin?!” ”Det står att den ska ta i armarna, men jag blir trött i benen!?!” Typ. Biffiga grabbar stod vid fria vikterna och köttade på och slängde omkring 40-kilosvikterna som om dom inte vägde någonting. Jag tänkte att jag aldrig skulle våga stå vid dom fria vikterna. Där stod bara dom allra starkaste. Där stod ju bara killar. Jag höll mig till maskinerna som jag inte förstod mig på alls istället. Jag vågade liksom inget annat. Hur många reps ska man göra? Hur många set? Hur mycket ska det kännas? Mjölksyra, vad är det? Det gör ju ont!! Ska det göra ont???? Jag slutade alltid innan det började göra ont. ( Jag menar mjölksyre/trött-i-muskeln-ont. Inte dåligt ont. ) Vilket ja, blir lite tokigt. Jag blev ju aldrig trött i musklerna eftersom jag slutade precis innan jag blev trött. Så några resultat fick jag ju inte direkt. Jag är ju tjej, och som dom flesta andra trodde jag att jag skulle bli en bodybuilder om jag lastade på några extra kilon så att det faktiskt blev tungt. Fel igen. Det krävs mer än så för att bli en bodybuilder så var inte rädd för att lasta på tills ni blir trötta!

Det tog mig många youtubeklipp, mycket googlande och hjälp från andra innan jag insåg att jag gjorde helt fel. Jag vågade fråga om hjälp och jag insåg att det krävs mer än lite tynga lyft för att bli en bodybuilder. Och nu hänger jag nästan bara vid dom fria vikterna! Våga be om hjälp så att allt blir rätt : )

Hashtagen #gohardorgohome har över 700.00 träffar på Instagram. Hashtagen #aldrigvila har nästan 600.000. Fitness- och träningstaggarna tar över instagram och många av dom är rätt dåliga faktiskt. Många av dom är bra också. Eller ja, det känns som att grundtanken är bra. Helheten blir dock lite tokig om man inte har lite koll. Jag kanske tar det alldeles för bokstavligt.. Självklart ska man gå till gymmet och göra allt och sitt bästa, men dom hashtaggarna fick mig att istället för att fokusera på vad JAG klarar av så började jag lasta på för mycket så att jag inte utförde övningarna rätt utan ville se stark ut istället. Jag började jämföra med andra på gymmet. Om dom lastade på 12 kg, så lastade jag på mer. GO HARD OR GO HOME HALLÅ. Och det var typ då, tillsammans med Poledancen, som min skuldra började gör ont. Jag fick ont överallt egentligen eftersom jag gjorde helt fel. SÅ DUMT! ”Skit samma om jag inte får rätt kontakt med muskeln, jag ser ju stark ut” ”Skit samma att jag är trött, ALDRIG VILA FÖR FAN” .. Jag vet inte hur jag tänkte, men det måste väl ha varit något sånt. Jag vilade aldrig. Det behövde man väl inte? Jag tränade två veckor i sträck, ibland två gånger per dag. Och några resultat blev det ju liksom inte. Dels för att jag aldrig lät musklerna vila, dels för att jag var fruktansvärt trött och dels för att jag lyfte och belastade fel. Budskapen är bra, men det kan också tolkas väldigt fel.

Jag ser folk på gymmet som springer och tar i tills dom blir blå och spyr. Dom tänker nog också go hard or go home. Jag och Mårten pratade om det där under vårt första träningspass. Många är så fokuserade på att GO HARD, att dom glömmer det roliga och glömmer resultat och förbättring. Man jämför sig med andra och vill alltid vara bättre och starkare än dom. Man behöver inte springa tills man spyr, man behöver inte lasta på extra vikt för att se starkare ut inför andra eller för att känna sig starkare än vad man är. Den enda man tävlar emot är sig själv. Och det tar tid. Resultatet, förbättringen och att ha kul och inte skada sig är viktigare än något annat. Och vila. Tillåt dig själv att vila. Det är under vila som musklerna växer! Men ja, gillar man att springa eller lyfta tills man spyr – kör på. ( Om man nu kan gilla det? )

Jag fick ett mail från en tjej som följer många fitnesstjejer på instagram. Hon sa att hon kände sig så svag jämfört med dom och att hon aldrig skulle kunna nå upp till deras nivå. Hon hade sett att dom orkade mycket mer och använde mycket tyngre vikter. Hon ville också komma dit, men hon förstod inte hur. Dom skrev hela tiden hur mycket vikt dom tog i vad osv. Och avslutade med taggen #gohardorgohome, typ. Men snälla, jämför er inte! Jämför aldrig er början eller mitt med någon annans. Dom tjejerna kanske har tränat i flera år för att bygga upp det! Koncentrera er på ERA resultat och ERAN förbättring. Tar dom 12-kilosvikterna medan du använder dom med 4 kilo? HEJA DIG. Och heja dom! Ni är grymma båda två. Om två veckor kanske du kan köra med dom som väger 5 kilo!

Så istället för att bara ”go hard” utan att tänka på vad ni gör och varför, sätt upp ett mål och få ett resultat. Är det första gången du gymmar? Ta in i så att du spyr. Börja lugnt och vänj kroppen vid träning. Man behöver inte må illa efter ett pass för att det ska ge något! Beroende på vad för pass jag gör, så absolut kan jag ta i tills jag skakar eller tills benen inte bär mig. Men jag skulle aldrig vilja må dålig av det! Istället så fokuserar jag på att få resultat. Bli bättre än vad jag var sist. Bli starkare. Jag vill gå ifrån gymmet och må bra, inte må illa. Jag går hellre ner några kilo på hantlarna och gör rätt och får kontakt med muskeln, istället för att gå upp och göra fel. Sista repen ska vara jobbiga och tunga – men ändå utföras rätt. Det blir lätt att man slarvar när det är för tungt.

Träning ska inte bli hets. Det ska inte gå till överdrift och det tar tid. Det tar tid att lära sig och göra rätt. Det tar tid att hitta motivation och att se och känna resultat. Se inte för bokstavligt på alla galna hashtags som finns på instagram. Det är ditt resultat och din utveckling som räknas. Ingen annans. Jämför dig inte. Träning handlar inte bara om att bli fit och få abs. Det handlar om att hitta en balans i livet. Med både kosten och träningen. Det handlar om att tycka om sig själv och vara nöjd. Det handlar om att kunna unna sig godis ibland och inte få dåligt samvete eller ångest. Det handlar om att gå till gymmet och förbättra sina resultat. Det handlar om att vara glad och lycklig. Inte att slita ut sig eller överträna och bara äta kyckling. Därför vill jag introducera en ny hashtag (Och den bästa skulle jag vilja säga)

#GETRESULTSORGOHOME. För mig betyder den att jag går till gymmet och förbättrar mina resultat, på mitt sätt. Varken go hard eller aldrig vila. Jag kollar inte på hur andra gör. Jag försöker inte vara bättre än dom. Jag fokuserar mig själv och mina resultat och min styrka. Jag har kul och min träning gör mig glad och får mig att må bra – inte att vilja spy. Tar jag 20kg i bänk denna vecka och 25kg om tre veckor? SHIT VAD GRYMT. Jag ser resultat! Tar någon annan 50kg? Och? Jag är jäkligt stolt över mina 25, för jag vet att det är en förbättring för MIG.

Men missförstå mig inte nu. För självklart ska man gå till gymmet och bli bättre och starkare. Man ska bli trött och man ska känna att man gjorde något bra! Att bara gå dit och lalla runt är inte min tanke. Kör hårt, men utifrån dig själv. Inte utifrån någon annan! I alla fall jag går till gymmet för att bli starkare, må bra och se resultat i min träning. Inte för att bara ”go hard”.

Vilka är med mig?
get

Posted in: Keela - träning

You might also like

Paulina Danielsson - ELÄNDE & #metoo Caroline Roxy - Kitchen aid Sponsored - Glitter Black Weekend 30% Caroline Roxy - CLOTHING COLLECTIONS Sponsored - Ur&Penn Upp Till 90% Josephine Qvist - JUL MINGEL MED YANKEE
  • stinaberit

    Bästa motivationsinlägget jag någonsin läst, tror jag. Du har verkligen inspirerat mig till 100%, Keela! Har kört i 4v nu och lyckats gå ner 5.2kg. Och jag kände exakt sådär i början som du skrev, ”Men vad är det här för maskin? Hur gör man? Varför får jag så jävla ont?”. Haha. Så himla kul när man tänker tillbaka på hur man är i början.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *